Terug

Let op: Er is een storing bij onze betaalprovider. Indien het betalen niet lukt, stuur ons een e-mail met uw order ID (deze krijgt u per e-mail), zodat wij de bestelling handmatig kunnen verwerken.

Advies over de wielen

Onderstaand enkele veelgestelde vragen over de wielen:

1. Wat is het verschil tussen zwenkwiel en bokwiel?

2. Hoe bereken ik het draagvermogen per wiel?

3. Wat is verschil tussen een wiel met topplaat en centraal gat?

4. Uit wat voor materiaal bestaan de wielen?

5. Welke verschillende soorten lagers zijn er?

6. Welk wiel is geschikt voor buiten gebruik?

 

1. Zwenkwiel of Bokwiel?

Afhankelijk van de toepassing kunt je het beste 4 zwenkwielen (met of zonder rem) of 2 zwenkwielen en 2 bokwielen gebruiken.

Wanneer je veel verschillende kanten op moet manoeuvreren met de wielen kun je het beste 4 zwenkwielen nemen. Wanneer er ook veel recht mee gereden moet worden kunnen er beter 2 bokwielen en 2 (geremde) zwenkwielen toegepast worden.

Verschil tussen bokwielen, zwenkwielen en geremde zwenkwielen?

Bokwielen zijn wielen die alleen heen/weer kunnen rollen, met deze wielen kunt u eenvoudig één kant op rijden.

Zwenkwielen met topplaat zijn wielen die alle kanten op kunnen draaien, en kunt u alle richtingen op rijden, de bevestiging is d.m.v. een topplaat met vier boutgaten.

Geremde zwenkwielen met topplaat zijn wielen die alle kanten op kunnen draaien, zodra ze op de rem worden gezet kan het wiel niet meer rollen en wordt ook de draairichting geblokkeerd. Deze wielen zijn dus dubbel geremd. De bevestiging is d.m.v. een topplaat met 4 boutgaten.

Zwenkwielen met centraal gat zijn wielen die alle kanten op kunnen draaien, en kunt u alle richtingen op rijden, de bevestiging is d.m.v. één centraal gat met 1 boutgat.

Geremde zwenkwielen met centraal gat zijn wielen die alle kanten op kunnen draaien, zodra ze op de rem worden gezet kan het wiel niet meer rollen en wordt ook de draairichting geblokkeerd. Deze wielen zijn dus dubbel geremd. De bevestiging is d.m.v. één centraal gat met 1 boutgat.

Geremde zwenkwielen met richtingvastzetter zijn wielen met een rem, maar deze kunnen tevens zonder op de rem te staan de richting blokkeren

 

2. Berekening van het draagvermogen

Welk draagvermogen heb ik nodig?

Het juiste draagvermogen kunt u het beste uitrekenen door het totale gewicht te delen door 3. Dit adviseren wij omdat bij niet vlakke ondergrond het voor kan komen dat één wiel 'los' van de grond komt, en het gewicht dus op 3 wielen rust.

Is het draagvermogen wat bij het product staat per wiel?

Ja, het draagvermogen wat bij het product staat is per wiel.

 

3. Topplaat of centraal gat?

Onze wielen met een topplaat hebben een plaatbevestiging met 4 boutgaten. Deze topplaten hebben de standaard afmetingen.

Wielen met een centraal gat hebben slechts 1 gat om het wiel te bevestigen.

Omdat de bouwhoogte van topplaat-wielen en centraal gat-wielen van elkaar afwijken, kunnen deze soort wielen niet in combinatie met elkaar gebruikt worden.

Dus u besteld of bok-, zwenk- en geremde zwenkwielen met topplaat. Of u besteld zwenk- en geremde zwenkwielen met centraal gat. Bokwielen met centraal gat zijn niet verkrijgbaar.

 

4. Materiaal wielen

Zwenk- en bokwielen bestaan uit verschillende materialen. Zo kunnen de materialen van het loopvlak van het wiel en de velg, ook wel wielbody genoemd, van elkaar verschillen. De wielbody van een wiel is medebepalend voor het draagvermogen wat het wiel aan kan. Hoe sterker het materiaal, hoe hoger het draagvermogen per wiel. Maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van het loopvlak van het wiel.

Rubberen wielen hebben de eigenschap dat ze een hoog rolcomfort bieden, zelfs bij ongelijke ondergronden. Het rubber is gemaakt van gerecycled materiaal, en kan strepen achter laten op het oppervlak.

Thermo plastisch rubberen (TPR) wielen kenmerken zich door het dempen van trillingen wat zorgt voor een hoger rolcomfort. Daarnaast is een groot voordeel van TPR dat ze geen strepen na laten op de vloer in tegenstelling tot rubber. TPR is niet geschikt bij hoge temperaturen omdat het rubber dan zacht wordt.

Elastisch rubberen wielen zijn gemaakt van natuur rubber, hierdoor dempen ze uitstekend, en zijn ze ook geschikt om drempels te nemen. Daarnaast heeft het de capaciteit om zich terug te vormen nadat het wiel bijvoorbeeld lang stil gestaan heeft met belasting.

Nylon of polypropylene (kunststof) wielen zijn erg sterk, echter hebben deze nauwelijks demping. Daarom zijn zij enkel geschikt voor harde vlakke ondervloeren, maar kunnen ze wel zware lasten dragen. Nylon wielen kunnen grotere lasten dragen omdat het breuk vaster is. Daarnaast zijn de wielen van nylon en polypropyleen zeer slijtvast.

PU wielen zijn ook geschikt voor het dragen van zware lasten. Dit is een fractie zachter dan nylon wielen, waardoor het oneffenheden op vloeren meer absorbeert, kleine oneffenheden zijn geen probleem.

 

5. Verschillende type lagers

Een glijlager is een lager waarbij de as in de boring glijdt. In feite is het busje waarin de as zich bevindt. Dit is het eenvoudigste type lager.

Een rollager is een lager waarbij de rollende elementen de vorm hebben van een cilinder, in plaats van een bolvormige vorm zoals bij kogellagers.

Een kogellager bestaat uit een rollend lager dat de wrijving van een draaibeweging vermindert door gebruik te maken van bolvormige kogels.

Een dubbele kogellager is vergelijkbaar met een kogellager, echter heeft het een dubbele rij kogels, wat er voor zorgt dat het wiel nog soepeler rolt.

 

6. Welk wiel is geschikt voor buiten gebruik?

Al onze wielen zijn gegalvaniseerd en kunnen dus redelijk lang buiten staan voordat ze gaan roesten.

Onze kogellagers zijn afgedicht, maar aan te bevelen is een glijdlagerwiel te nemen. Rollagers zijn minder geschikt en dienen vet gehouden te worden.

Wil je absoluut op safe spelen dan kunnen wij ook RVS wielen met (eventueel) RVS lagers leveren.

 

 

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
WielenOutlet B.V. 4.79 / 5 - 3648 Reviews @ Trusted Shops
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »